چه کسانی اذن دخول به ضیافت الله را میگیرند؟
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۰۰۰۵
حجتالاسلام والمسلمین باقی با شرح چرایی تعبیر از ماه مبارک رمضان به ضیافتالله، گفت: ولایت به عنوان عالیترین رزق در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب قدر به آنها که اذن دخول گرفتهاند عطا میشود.
به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور بررسی چرایی تعبیر از این ماه به ضیافت الهی و نیز راههای بهرهمندی حداکثری از این مهمانی، با حجتالاسلام والمسلمین علیمحمد باقی، مدرس حوزه علمیه و استاد مرکز تخصصی مهدویت و مرکز تخصصی نماز گفتگویی ترتیب دادهایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان میشود:
حجتالاسلام باقی با بیان اینکه برخی امور به قدری عظیم هستند که برای تعریف آنها باید سراغ حواشی و اوصافشان برویم، اظهار کرد: مثل خورشید که در تعریف آن از گرما و نور سخن میگوییم؛ در توصیف ماه مبارک رمضان هم سراغ خود ماه نمیرویم بلکه به اوصاف، خواص و برکات و اتفاقات آن میپردازیم چراکه وصف ذات آن همچون وصف خدای متعال ناممکن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در تعریف ماه رمضان آمده که قرآن در آن نازل و لیلهالقدر در آن واقع شده است، گفت: در این ماه عالیترین فیوضات الهی بر بندگان جاری میشود و به تعبیر روایات، حائلی بین زمین و زمان نیست و بندگان مستقیم از این فیوضات بهره میگیرند برای همین هم نفسهای روزهدار تسبیح و خواب او عبادت است، یعنی برخلاف دیگر ماهها، حجابی برای دریافت فیض نیست.
اذن دخول ورود به رمضان المبارک!
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر آنکه باید در ماه مبارک رمضان وارد شویم تا از این ضیافت بهره ببریم، ما معتقدیم همه وارد ماه مبارک رمضان نمیشوند گرچه به ظاهر در عمر همه ما لحاظ می شود اما حقیقت ورود چیزی دیگر است. اگر بخواهیم مثال بزنیم به زیارت امام رضا(ع) اشاره میکنم که در اذن دخول مضجع شریف ایشان میگوییم به من اجازه بده وارد حرمت شوم همانطور که به بهترین اولیای خود این اجازه را دادی؛ این یعنی بسیاری از زائران فقط جسمشان وارد حرم میشود اما روحشان پشت درها باقی مانده است! البته برخی نیز همه جانشان را وارد حرم میکنند و برخی نیمی از وجودشان را با خود میآورند.
حجتالاسلام باقی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی نیز این طور است که غالب انسانها وارد این ماه نمیشوند گرچه جسمشان وارد شده است، این ضیافت برای آنها که اذن دخول عملی داشتهاند یک مهمانی واقعی است همچنین است درباره قرآن خواندنها و دیگر عبادات و اعمال ما؛ کسی که کورکورانه وارد این ضیافت شود از فیوضات آن بهره نمیبرد.
راه آراستگی به اوصاف الهی در شهرالله
این مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره راههای بهرهمندی حداکثری از ضیافت الهی، بیان کرد: مقدمه ماه مبارک رمضان، ماههای رجب و شعبان است چون رجب ماه تخلیه از صفات زشت و ناپاکیها و خالص شدن و ماه شعبان ماه تحلیه یعنی زینت کردن و پوشیدن لباس تقوا و ایمان است. اگر کسی خود را از آلودگیهای روح پاک و مزین به اوصاف زیبای الهی کرد میتواند از رمضان بهره ببرد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی این فرصتها را از دست داده در رمضان به تخلیه و تحلیه بپردازد یعنی اولا سعی کند از رذایل اخلاقی خود را بری کند که این پاکی اذن دخول به شهرالله است و سپس به صفات مطلوب و محبوب خدا خود را مزین کند. برای مثال مواسات و کمک مومنانه ما را به صفت وهابیت و بخشندگی خدا مزین میکند. البته این پالایش و آراستگی هم نسبی است و به هر میزان ما خود را بیشتر به اوصاف الهی مزین کنیم بیشتر از این ضیافت بهره میبریم.
مهمترین رزق رمضان
حجتالاسلام باقی با بیان اینکه این اذن دخول برای هر روز از ماه مبارک رمضان است، گفت: برای مثال اینطور نیست که بگوییم قبل از رمضان کمکی مومنانه داشتهایم و دیگر در رمضان نیازی به انجام آن نداریم بلکه باید مرتب در ذکر و توجه باشیم. اگر کسی در این ماه به ضیافت الهی راه پیدا کرد مهمترین رزق معنوی یعنی حقیقت ولایت به او اعطا میشود؛ اگرچه ولایت الهی در همه ایام وجود دارد اما این ولایت به عنوان عالیترین رزق در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب قدر به آنها که اذن دخول گرفتهاند عطا میشود.
وی تاکید کرد: شب قدر، شب ولایت است حقیقت این شب در احادیث به حضرت زهرا(س) تعبیر شده چون حقیقت اهل بیت(ع) و ارتباط با ولایت است اگر کسی با اذن دخول وارد شود از سلامی که خدا به امام زمان(عج) در این شب نازل کرده، بهره میبرد.
این استاد مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان چند عمل و دعا بیشتر توصیه شده است، ابراز کرد: نخست استغفار است تا با زدودن زنگار از دل، نور الهی بر دلهامان بتابد، دوم دعای سلامتی برای امام زمان(عج) که اوج این دعا در شبهای قدر است تا پیوندی عمیق بین ما با امام زمان(عج) برقرار شود و این تکرار بیعت است با امام عصر(عج) و در پرتوی این ارتباط و بیعت انسان به اوصاف الهی مزین میشود.
وی اضافه کرد: سوم دعا برای درک دولت موعود است با دعای «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ ...» بعد از هر فریضه که در واقع دعایی برای تعجیل در فرج است چراکه در عصر ظهور فرق ریشهکن شده، مریضان شفا مییابند و هیچ غم و اندوهی باقی نمیماند برای همین در ضیافت الهی در هر روز و بعد از هر نماز از خدا دولت موعود و درک زیباییهایش را درخواست میکنیم.
حجتالاسلام باقی در ادامه بیان کرد: دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ... » نیز در این ماه بسیار سفارش شده و شاید دلیل اصلی آن باشد که حقیقت حج به ولایت است «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام»؛ حج اگرچه در ظاهر طواف به دور خانه خدا است اما حجاج در باطن، بر مدار ولایت جمع شده و اعمال را به جا میآورند. با این دعا در ضیافت الهی از خدا میخواهیم به حج واقعی که همان لقای امام(ع) است، نائل شویم.
شاهراه انس با امام زمان(عج) در ماه رمضان
وی درباره راههای انس و ارتباط با امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: باید بدانیم این ارتباط اقرار به انتظار است یا تقویت بیعت در عمل؛ نقل است امام صادق(ع) در واپسین ساعات حیات بابرکتشان اهل بیت خود را جمع کرده و وصایایی داشتند، ایشان فرمودند: شفاعت ما هرگز به کسی که نماز را کوچک بشمارد، نمی رسد...! باید توجه داشت شفع یعنی جفت شدن و همراهی و وصل شدن چیزی به چیز دیگر.
این کارشناس مذهبی ابراز کرد: این شفاعت و رسیدن باطنی است نه ظاهری؛ اگر کسی بخواهد به ولایت امام عصر(عج) به عنوان صاحب ماه رمضان دست یابد باید نماز را بزرگ بشمارد، برای شبهای ماه مبارک رمضان نمازهای متعدد و بافضیلتی توصیه شده است. اگر میخواهیم با صاحب این ماه ارتباط برقرار کنیم باید اهل نماز باشیم. شفاعت در همین دنیا شروع میشود و در قیامت بروز و ظهور مییابد چون دنیا ظرف حدوث و قیامت ظرف بروز است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این دنیا باید با نماز به امام زمان(عج) وصل شویم که بهترین فرصت این اتصال، استفاده از نماز در ماه مبارک رمضان است. حقیقت نماز، بیعت با امام(ع) است نماز با توحید و الله اکبر آغاز میشود اما با سلام بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به اتمام میرسد این یعنی قرار است در نهایت نماز به بیعت با امام زمان(عج) برسیم. از اینرو، اصلاح و ارتقای کیفیت نماز در ماه رمضان ضرورتی اساسی در بهرهمندی از فیوضات ضیافت الهی است.
منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: اذن دخول مرکز تخصصی مهدویت ماه مبارك رمضان ماه مبارک رمضان حجت الاسلام باقی امام زمان عج ضیافت الهی مرکز تخصصی ماه رمضان اذن دخول اگر کسی امام ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولیفقیه در چهارمحالوبختیاری با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنهدار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، گفت: اتفاقاتی که امروز در دانشگاههای مهم و بهویژه ایالات متحده میافتد، بیسابقه است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۲ اردیبهشتماه در جلسه هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت با تبریک فرارسیدن روز معلم و با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصتی مغتنم برای ادای تکلیف در راستای بصیرتافزایی و معرفتزایی در جامعه است، اظهار کرد: فاصله میلاد پر نور و سرور حضرت فاطمه معصومه(س) و ثامنالائمه حضرت امام رضا(ع) فرصتی بسیار مناسب برای تکریم امامزادگان عظیمالشأن است که همه باید از این ظرفیت برای ارتقای معارف ولایی خودمان و دیگران استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه هر چقدر جامعه بر معارف ولایی خود بیفزاید از آسیبها مصون خواهد ماند، ادامه داد: امروز آثار معارف ولایی را مشاهده میکنیم که مهمترین مصداق آن، انقلاب اسلامی است که در سایه معارف الهی شکل گرفت. ولایت فقیه عرصه دیگری است که در سایه معارف الهی توانسته تداومبخش راه انبیای الهی و ائمه هدی(ع) باشد.
نکونام با اشاره به تأثیرات گسترده و دامنهدار گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان و از جمله آمریکا، توضیح داد: اتفاقاتی که امروز در دانشگاههای مهم و بهویژه ایالات متحده میافتد، بیسابقه است و امروز میبینیم که دانشجویان این دانشگاهها خاصه در رشتههای تربیتی و مدیریتی و وابسته به مدیران این کشور چنین حرکتهایی را ظهور و بروز میدهند که این شرایط شاید هیچگاه به ذهن مدیران و مسئولان آمریکا نمیرسید.
امامجمعه شهرکرد با تأکید بر مقابله محکم و خشن پلیس آمریکا با دانشجویان معترض برای حفظ آبرو و فرار از رسوایی، افزود: دیگر آبرویی برای آنها نمانده است و اینها همه ذیل معارف الهی اتفاق میافتد زیرا فقط این معارف با فطرت انسانی و با عقلانیت، اساس و اصالت انسانها سازگار است.
نکونام تصریح کرد: استکبار و غرب میخواهد فطرتها را مخدوش و اصل و اساس انسانیت را نابود کند اما نمیتواند زیرا مخلوقات خداوند باطن خود را حفظ میکنند و باطن عقول و فطرتها پابرجا هستند و در چنین فرصتها و بزنگاهها خود را نشان میدهد.
امامجمعه شهرکرد با اشاره به اینکه انقلاب در دل دشمنترین دشمنان ما نفوذ کرده اما در درون خودمان گاه مشکل داریم، توضیح داد: بسیاری از ما مانند ماهیهایی در دریا هستیم که قدر آب را نمیدانیم و از آن غافل هستیم و باید دقت کنیم که ما بیشتر به معارف الهی و ارزشهای انقلاب نیاز داریم.
نکونام بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بانویی با چنان قدر و مقام در نزد خداوند است که تمام اهل قیامت به شفاعت ایشان میتوانند بهشتی شوند؛ این مقام کمی نیست و چنین عظمتی را نزد خداوند متعال فقط فاطمه معصومه(س) دارد که در سایه ایمان، عفت و حجاب، اخلاق و تقوا به این مقام والا نائل شده است.
نماینده ولیفقیه در استان ادامه داد: ما چنین بانویی داریم پس چرا بانوان ما نباید در محضر چنین بانویی زانو بزنند و الگو نگیرند بلکه جای دیگر بروند و از بیگانگان الگو بگیرند.
نکونام در پایان گفت: امام رضا(ع) شمس الشموس و آفتاب عالمتاب است که ما در این کشور از وجود ایشان برخوردار هستیم. معارف و مکتب ایشان و تدبیر آن حضرت باعث شد پرچم مکتب تشیع همچنان برافراشته باشد و حفظ شود که این نهضت به حول و قوه الهی تا ظهور حضرت ولیعصر(عج) تداوم خواهد داشت.
انتهای پیام